Chaos in je content? Maak een contentkalender!

Je kent het wel: het ene moment ontploft je brein zowat door de gekste en meest inspirerende ideeën voor jouw bedrijf. Maar op het moment dat het juist moet, komen er precies nul gedachten in je op. De oplossing? Maak een contentkalender. Zo weet je zeker dat je structureel online zichtbaar bent en ben je nooit meer inspiratieloos.

Even je geheugen opfrissen

Een contentkalender, wat was dat ook alweer? De naam zegt het al: een contentkalender is een kalender waarin precies staat aangegeven wát, waar en wánneer jij gaat posten. Het is dus eigenlijk een schema waarin precies wordt weergegeven welke teksten, filmpjes en afbeeldingen je op bepaalde momenten online wilt zetten. Op je website bijvoorbeeld, maar ook op platforms als Instagram, Facebook, YouTube en LinkedIn. Een contentkalender geeft jou structuur én extra handvatten bij het bedenken, plannen en uitvoeren van je content. Kortom: met een contentkalender bereik je beter en sneller jouw online doelstellingen. Klinkt als muziek in je oren, toch?

Interessant, maar hoe werkt het?

Ga je zelf een contentkalender maken? Dan kun je dat bijvoorbeeld doen in Excel of Google Calendar. Er zijn ook verschillende websites die voorbeeldkalenders aanbieden die je kunt downloaden. Deze kalenders kun je vervolgens zelf finetunen en aanpassen aan jouw voorkeuren. Een goede contentkalender bevat op z’n minst de volgende kolommen met informatie:

  • Doelgroep: een omschrijving van de persoon voor wie je de content maakt.
  • Het onderwerp: een korte beschrijving van de inhoud.
  • Een voorlopige titel: een aansprekende titel die mensen uitnodigt tot verder lezen.
  • Type inhoud: dit kan bijvoorbeeld een blog, video of social media post zijn.
  • Datum en tijd: hiermee maak je duidelijk wanneer en op welk tijdstip je iets publiceert.
  • Kanaal: het soort platform waarop je de content plaatst.
  • Call to action: een uitnodiging om actie te ondernemen.

Sommige mensen gaan zelfs nog een stapje verder en bouwen de contentplanning helemaal rondom een ‘customer journey’, oftewel: klantreis. Of ze houden in de contentkalender ook rekening met de relevante keywords per onderwerp. Zo maak je de contentkalender meteen SEO-proof (goed voor je vindbaarheid in Google). Je kunt een contentkalender dus zo uitgebreid maken als je zelf wilt.

Geen last minute stress meer

Oké, het maken van die contentkalender lukt je waarschijnlijk wel. Maar de belangrijkste vraag is:  waaróm zou je er een maken? Het kost immers best veel tijd en als je nu ook al regelmatig iets post is het ook prima toch? Nou, er zijn meerdere redenen om met een contentkalender te werken.

1. Het zorgt ervoor dat je jouw marketing georganiseerd houdt. Hierdoor kun je de content beter afstemmen op de behoeften van de klant.

2. Je kunt het hele jaar vooruitplannen. Dus ben je bang om een feestdag of campagne te missen? Don’t worry, dit gaat niet meer gebeuren.

3. Je weet van tevoren al welke content waar en wanneer gepubliceerd wordt. ’s Avonds laat nog gehaast een blog schrijven? Nee, jij bent dit probleem al voor! Je werkt dus je efficiënter en het bespaart je een hoop tijd én stress.

Nog veel meer voordelen

Naast deze drie hoofdvoordelen biedt een contentkalender nog meer concrete voordelen. Deze worden vooral sterk merkbaar als je met meerdere mensen verantwoordelijk bent voor je online zichtbaarheid én wanneer je op dit moment nog niet zo gestructureerd te werk gaat.

Belangrijke voordelen zijn:

  • De kwaliteit van de content wordt beter
  • Het biedt structuur en duidelijkheid
  • Je werkt vooruit: dus nooit meer last-minute stress
  • De doelgroep wordt succesvoller bereikt
  • De communicatie en samenwerking verloopt beter: iedereen kan bij de contentkalender
  • De continuïteit is beter – je bent continu online zichtbaar
  • De deadlines zijn voor iedereen duidelijk
  • Het verzamelen van content wordt makkelijker

Van bedenken naar creëren

Leuk, die contentkalender. Maar als de kalender klaar is begint natuurlijk het échte werk. Grote kans dat je er na een tijdje achterkomt dat er binnen jouw bedrijf simpelweg niet genoeg tijd, mankracht óf schrijftalent aanwezig is. Dát is het moment waarop je bij Woord en Creatie aanklopt. Wij kijken met je mee en zorgen ervoor dat je contentplanning realistisch en uitvoerbaar is. Daarna maken we al jouw content-ideeën werkelijkheid.

Dat begint met het verzamelen van de juiste input. Denk bijvoorbeeld aan een interview of het verrichten van research op het internet. Heb je zelf al input verzameld? Dan herschrijven of verwerken wij deze ruwe vorm tot geschikte content. Om ervoor te zorgen dat alles binnen jouw budget past maken we samen afspraken over het aantal uren per week/maand dat we aan jouw content besteden. Tot slot werken wij de content uit en sturen wij dit naar jou op. Pas als jij helemaal tevreden bent komt jouw content online :)

De voordelen als wij je content oppakken:

✅  Je bespaart tijd

✅  Je hebt geen omkijken naar je teksten

✅  Je profiteert van meer clicks & likes

Waar wacht je nog op?

Er staat je nu nog maar één ding te doen: een krachtige contentkalender maken en de rest lekker aan ons uitbesteden. Wil je liever dat we meteen met je meekijken en je helpen bij het opstellen van de contentkalender? Neem contact met ons op en wij denken graag met je mee!




Misschien vind je dit ook interessant: