Wat is content en hoe gebruik je het om je bedrijf te laten groeien?

Hé ondernemer! Weet jíj al wat content is en hoe je het kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien? Geen idee? Wij geven je graag een kleine (opfris)cursus én twee inhoudelijke tips om je op weg te helpen!

Content: een leeg woord vól inhoud

Als ondernemer heb je er vast wel eens van gehoord: content. Misschien ben je zelfs al begonnen met het creëren ervan, maar heb je geen idee of het ook effectief is. Tijd voor een kleine (opfris)cursus! Laten we bij het begin beginnen: wat is content eigenlijk en waar wordt het voor gebruikt? Content is stiekem een beetje een modewoord en betekent letterlijk ‘inhoud’. Het wordt ingezet om nieuwe klanten aan te trekken, bestaande klanten aan je te verbinden en vroegere klanten opnieuw te enthousiasmeren. Content kan bestaan uit tekst, beeld en geluid en wordt zowel online (bijv. op websites) als offline (magazines) gedeeld. Tegenwoordig ligt de focus met name op online content, zoals blogs, whitepapers, e-zines, video’s, infographics, animaties, foto’s en geluidsfragmenten. Kortom: content is een breed begrip en kan veel verschillende vormen hebben.


Deze eerste stap móet je zetten!

Oké, content kan verschillende vormen hebben dus. Laten we er nu voor het gemak vanuit gaan dat jij je met name wilt focussen op je tekstuele content. Je wilt bijvoorbeeld gaan bloggen, nieuwsbrieven versturen, whitepapers verspreiden én de allerleukste social media posts met je volgers delen. In het wildeweg beginnen of af en toe ‘iets online knallen’ is niet de juiste aanvliegroute. Maar wat dan wel? Het begint allemaal met de juiste voorbereiding…


Marriët de Groot, 29 jaar, barista uit Twente...

De belangrijkste stap richting doeltreffende content is het in kaart brengen van je doelgroep. Want als je precies weet hoe jouw doelgroep eruitziet kun je makkelijker bepalen op welke manier én via welke kanalen deze het beste te bereiken is. Stel jezelf vragen als: hoe ziet mijn ideale klant eruit? Wat voor werk doet hij / zij? Welke communicatiekanalen gebruikt hij/zij? Wat heeft hij/zij voor hobby’s? Dit lijken misschien nogal specifieke vragen, maar ze helpen je enorm bij het opstellen van een ultieme ‘buyer persona’: een denkbeeldige persoon die je makkelijk kunt visualiseren wanneer je bezig bent met je creëren van je content. Daardoor wordt het ongemerkt een stuk eenvoudiger om content te creëren waar jouw doelgroep behoefte aan heeft.


Welke reis maakt jouw klant?

Naast die zogenaamde ‘buyer persona’ is het ook belangrijk om de customer journey van jouw klant in kaart te brengen. De naam verklapt het al: een customer journey is niets anders dan de ‘reis’ die een klant aflegt als hij jouw product of dienst afneemt. Deze reis bestaat uit verschillende fasen: van de ’latente behoefte’ en ‘concrete behoefte’ tot het beslissingsmoment waarop de aankoop plaatsvindt én de fasen daarna. Want ook na de afname van een dienst of product gaat de customer journey verder. Als je content gaat creëren is het verstandig om deze klantreis in het proces te betrekken, bijvoorbeeld door verschillende overkoepelende thema’s te creëren die aansluiten bij de fases die een klant doorloopt. Zo kun je perfect inspelen op de veranderende behoeften van jouw klant én creëer je blijvende binding met jouw bedrijf, product of dienst.


2 tips voor kick-ass content!

Heb jij de buyer persona(‘s) en customer journey(s) goed in kaart gebracht? Dan heb je een goede eerste stap gezet op weg naar het creëren van de juiste content voor jouw publiek. Tijd om aan de slag te gaan! We geven je graag twee waardevolle tips die ervoor zorgen dat jouw content-plannen slagen:


> Creëer unieke en authentieke content.

Herhaal het trucje van de concurrent niet nog een keer in een íets ander jasje. Laat zien wie je bent en waarom je zo blij wordt van je werk. Authentieke verhalen hebben aantrekkingskracht!


> Probeer een contentplanning te maken én je eraan te houden.

Reserveer voldoende tijd om je content up-to-date te houden en zorg ervoor dat je een duidelijke structuur hebt voor jezelf. Harde deadlines stellen werkt het beste. Zo blijf je continu top-of-mind bij je doelgroep.

Het klinkt misschien eenvoudig, maar in de praktijk blijkt het voor veel ondernemers lastig om hieraan te voldoen. Jammer, want zo komt je content niet altijd goed uit de verf of verdwijnt het zelfs helemaal onderaan je to-do-lijstje. Terwijl het zoveel moois voor je bedrijf op kan leveren. In de praktijk zien wij tál van succesverhalen: content die zorgt voor een breder draagvlak, hogere posities in Google, meer clicks en mooie conversies, maar ook content die bestaande klanten gelukkig stemt en ze omzet naar ambassadeurs voor je bedrijf.

Wil jij dat ook? Laat je dan eens vrijblijvend door ons informeren. Wist je bijvoorbeeld dat wij een compleet gevulde content-kalender voor je kunnen maken die helemaal is toegespitst op jouw business? En dat we die content ook nog eens volledig voor je kunnen uitwerken op basis van een maandelijks content-abonnement?


Wil jij ook klanten voor je winnen én aan je binden met ijzersterke content? Neem dan contact met ons op en ontdek hoe content in jouw voordeel kan werken!



Tot snel!

Misschien vind je dit ook interessant: