Zwijgen is zilver, spreken is goud.

Het is begin maart, een gevaarlijk virus dat zijn oorsprong vindt in China blijkt zich ook in Nederland te hebben gemanifesteerd. Mensen worden ziek, er vallen doden, we zien heftige beelden van overvolle IC’s op het nieuws. En nog meer dan dat: we zien een sterke variatie in menselijk gedrag...

Toiletpapier en modder smijten

Waar de een spontaan toiletpapier gaat hamsteren, gaat de ander zijn deur prompt niet meer uit. En waar een groep scholieren vindt dat ‘een feestje gewoon moet kunnen’, zijn er opa’s en oma’s die hun pasgeboren kleinkind door dubbelwandig glas bewonderen. Die verschillen zorgen voor een splitsing in de samenleving. Er wordt met modder gesmeten, er wordt schande gesproken, er worden schouders opgehaald en regels genegeerd. De meningsverschillen tussen experts zijn groot en bij de ‘gewone burgers’ is een flinke variatie in gedrag waarneembaar. Datzelfde verschil wordt zichtbaar bij bedrijven, organisaties en ondernemers. En dat is op z’n zachtst gezegd ‘best interessant’…


Actie reactie

Want dat gedrag, die reactie, de manier waarop we met een crisis omgaan is eigenlijk heel leerzaam. Het zegt veel over onszelf als persoon (zijn we assertief of meer reactief, stressbestendig of juist stressgevoelig), maar het zegt ook veel over onszelf als leidinggevende of ondernemer. Wij (Maartje en Lyjanne) zagen om ons heen veel verschillende reacties op de corona-crisis: opleidingenaanbieders die op zoek gingen naar manieren om cursussen online aan te bieden, musea die online tours organiseerden, café-eigenaren die speciaalbierpakketjes kwamen bezorgen om tóch wat omzet te genereren en restaurants die complete 3-gangenmenu’s tot aan de voordeur kwamen brengen. Inclusief alle marketing en communicatie die ervoor nodig was om dit soort acties ‘aan de man te brengen’. Maar we zagen ook ondernemers die voorzichtiger werden met hun marketingbudget. Die de storm even wilden laten overwaaien of zich een tijdlang gedeisd hielden in angst het ‘verkeerde te doen of te zeggen’ . Het gevolg? Hun communicatie kwam op een lager pitje te staan en klanten hoorden een tijdlang niets of weinig van hen…


In het oog, in het hart

De vraag is: wat doe jij? Kies je voor zwijgen of kies je voor spreken?  Wij geloven dat communicatie juist in een crisissituatie extra belangrijk is. Nu het fysieke contact tijdens de coronacrisis minder is geworden, moet je het contact op een andere wijze in stand houden. Maar ook wát je vertelt en hóe je het vertelt is belangrijker dan ooit. Daarmee kun je jezelf onderscheiden, extra in de kijker spelen of gewoon simpelweg top-of-mind blijven. Dat levert je nu misschien net dat beetje omzet op of het zorgt ervoor dat je straks de eerste bent aan wie mensen denken. Hoe je dat doet? Nou, dat doe je in elk geval door onderstaande in acht te houden:


3 gouden regels voor succesvolle communicatie:


  1. Wees open en eerlijk. Draai niet om de zaken heen, leg uit wat de situatie nu is en wat mensen de komende tijd van je kunnen verwachten.
  2. Wees zichtbaar en tastbaar. Laat juist nú iets meer van jezelf zien. Deel foto’s op social media of in je nieuwsbrief, laat weten waar je mee bezig bent, zorg dat mensen een persoonlijke connectie ervaren.
  3. Wees origineel en creatief. Denk buiten de gebaande paden; kun je een leuke direct-mailing actie verzinnen, je producten op een andere wijze aan de man brengen of op een ‘originele’ manier het 1,5 meter beleid communiceren? Het zijn soms de kleine details die een groot verschil maken.

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren waarop je succesvol met je klanten en prospects in contact kunt blijven. Maar met deze 3 eenvoudige tips ben je al een heel eind op weg. En het fijne is: je kunt deze tips gemakkelijk zelf of met je team uitwerken, zonder dat het je meteen veel geld kost. Je zult er versteld van staan waar je samen toe in staat bent :-)

Uitdagingen genoeg de komende periode. Wij hopen dat jij en jouw bedrijf zich gezond door deze crisis heenslaan en dat je de uitdaging aangaat om jouw communicatie op te schroeven! En natuurlijk staan wij altijd voor je klaar om jouw ideeën verder scherp te stellen en jouw nieuwsbrief, blog of social post helemaal af te maken!

Tot snel!

Misschien vind je dit ook interessant: